Βιβλίο ή Οθόνη; Ο παιδικός εγκέφαλος δίνει την απάντηση
Πρόσφατα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εξέδωσε νέες αυστηρές οδηγίες σχετικά με τη διάρκεια που θα πρέπει τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με κάποια οθόνη. Συγκεκριμένα ανέφερε πως τα παιδιά κάτω του ενός έτους δεν θα πρέπει ποτέ να έρχονται σε επαφή με οθόνες, όπως αυτές των κινητών, των υπολογιστών και της τηλεόρασης, ενώ τα παιδιά από 2 έως 4 ετών δεν θα πρέπει να βρίσκονται μπροστά από μια οθόνη για περισσότερο από μία ώρα την ημέρα. Αντίθετα, το να απομακρύνει κανείς τις οθόνες από τα παιδιά και να επιλέξει να τους διαβάσει ένα βιβλίο είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους στα κρίσιμα χρόνια από τη γέννηση έως το πέμπτο έτος της ζωής τους.
Για πρώτη φορά έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στο Reading & Literacy Discovery Center του Παιδικού Νοσοκομείου του Cincinnati παρουσίασαν στοιχεία νευροβιολογικής φύσης που θα μπορούσαν να αποδείξουν τα πιθανά οφέλη του διαβάσματος και την πιθανή ζημιά που μπορεί να προκαλέσει η έκθεση σε όποια οθόνη στην ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός παιδιού προσχολικής ηλικιάς. Αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς στα πέντε πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού ο εγκέφαλος αναπτύσσεται πολύ πιο γρήγορα από κάθε άλλη περίοδο της ζωής του. Επομένως τα παιδιά που λαμβάνουν πολλά ερεθίσματα κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων έχουν τεράστιο πλεονέκτημα όταν ξεκινούν το σχολείο, έναντι αυτών που είχαν λιγότερα ή και καθόλου ερεθίσματα.
Αυτός είναι ο εγκέφαλος ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας που του διάβαζαν βιβλία συχνά.
Αυτός είναι ο εγκέφαλος ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας που παίζει μπροστά από οθόνες πιθανώς κατά μέσο όρο δύο ώρες την ημέρα.
Καθώς η λευκή ουσία του εγκεφάλου είναι αυτή που συνδέει τα εγκεφαλικά κύτταρα με το υπόλοιπο νευρικό σύστημα, η αύξηση και η οργάνωσή της είναι πολύ σημαντική όσον αφορά την επικοινωνία των περιοχών και των νευρώνων του εγκεφάλου μεταξύ τους, αλλά και την ικανότητα του εγκεφάλου να μαθαίνει. Έτσι, ανάλογα με τα ερεθίσματα που προσφέρουν οι γονείς στα παιδιά τους στην προσχολική ηλικία – για παράδειγμα αν τους διαβάζουν ή τους μιλάνε – οι συνδέσεις ανάμεσα στους αντίστοιχους νευρώνες ενδυναμώνονται. Η εμπειρία είναι αυτή που «παγιώνει» αυτές τις συνδέσεις, ενώ στην αντίθετη περίπτωση όταν αυτές δεν χρησιμοποιούνται καλά -ή ακόμα και καθόλου- ο ίδιος ο εγκέφαλος τις αποδυναμώνει και εν τέλει τις καταργεί.
Πέρα από τα εγκεφαλικά «σκαναρίσματα», γνωστικά τεστ έδειξαν πως τα παιδιά που διάβαζαν βιβλία μαζί με τους γονείς τους συχνά, είχαν υψηλότερο σκορ όσον αφορά την ικανότητα γραφής και ανάγνωσης και την ικανότητα χρήσης εκφραστικής γλώσσας, σε σχέση με τα παιδιά που ήταν μπροστά από μια οθόνη για περισσότερο από μία ώρα την ημέρα.
Αν και νέες έρευνες έχουν δείξει πως ο εγκέφαλος δεν σταματά ποτέ να μαθαίνει και να αλλάζει, το σίγουρο είναι πως στα πέντε πρώτα χρόνια της ζωής ενός ανθρώπου παρουσιάζει την μεγαλύτερη πλαστικότητα γι’ αυτό οι εμπειρίες αυτών των πρώτων χρόνων είναι πολύ σημαντικές για την εγκεφαλική ανάπτυξη των παιδιών και τις μετέπειτα επιδόσεις τους στο σχολείο και σε άλλες δραστηριότητες.
«Απλά διαβάστε με αγάπη και συνέπεια στα παιδιά σας», προτρέπει, λοιπόν, ο παιδίατρος και κλινικός ερευνητής του Παιδικού Νοσοκομείου του Cincinnati, John Hutton.
Πηγή: https://edition.cnn.com/2020/01/16/health/child-brain-reading-books-wellness/
- On 4 Μαρτίου, 2020
- 9 Comments
9 Comments