1. Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.
Είμαι ιστορικός-θεολόγος με μεταπτυχιακές σπουδές στη Βυζαντινή Φιλοσοφία και στο Νεοπλατωνισμό στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ενδιαφέρομαι για τη φιλοσοφία εξ απαλών ονύχων, ενώ λόγω καλής μνήμης τελείωσα με επιτυχία το τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Μετά το πρώτο πτυχίο έδωσα εξετάσεις στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.), αποκτώντας υποτροφία για δύο κύκλους μεταπτυχιακών σπουδών. Εκπόνησα διδακτορική διατριβή πάνω στο έργο του νεοπλατωνικού φιλοσόφου Πλωτίνου, και έκτοτε δεν έπαψα να δημοσιεύω σχετικές έρευνες σε επιστημονικά περιοδικά. Το δημοσιευμένο έργο μου υπάρχει σε τέσσερις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά και πολωνικά), ενώ παραπομπές σε αυτό απαντούν σε περισσότερες από δέκα γλώσσες. Μια εισαγωγική μελέτη μου για τη Βυζαντινή Φιλοσοφία δημοσιεύθηκε στα αγγλικά στο περιοδικό Res Cogitans του Πανεπιστημίου της Νότιας Δανίας, μεταφράστηκε στα πολωνικά και διδάχθηκε στο Πανεπιστήμιο Άνταμ Μιτσκιέβιτς. Περισσότερα μπορείτε να δείτε από την προσωπική ιστοσελίδα μου: www.katelisviglas.com
2. Συστήστε μας το βιβλίο σας «Ιστορία και Ιδεολογία της Αγχιάλου».
Το βιβλίο μου «Ιστορία και Ιδεολογία της Αγχιάλου» αφορά την ιστορία των συμβάντων της Αγχιάλου, μιας Ελληνίδος πόλεως του Ευξείνου Πόντου, από τον 6ο αιώνα π.Χ. μέχρι το διωγμό των Ελλήνων κατοίκων της από τους Βούλγαρους εθνικιστές το 1906. Όμως ταυτόχρονα στο βιβλίο αυτό περιέχονται τα ιδεολογικά στοιχεία που δίνουν το πνευματικό στίγμα κάθε ιστορικής περιόδου. Πρέπει να δηλώσω ότι καθότι το βιβλίο αυτό αφορά την καταγωγή μου από την πλευρά του πατέρα μου, εγώ και πολλοί άλλοι Ανατολικορωμυλιώτες μεγαλώσαμε ακούγοντας ιστορίες για την Ανατολική Ρωμυλία και την «Παλαιά Αγχίαλο» -όπως είθισται να την ονομάζουν οι Νεοαγχιαλίτες-, που καταστράφηκε βίαια από τους Βούλγαρους στις αρχές του 20ου αιώνα. Από αυτήν την άποψη, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια οφειλή χρέους στον τόπο καταγωγής μου και στους προγόνους μου.
3. Ποιο ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσετε να γράφετε το βιβλίο σας;
Το έναυσμα για τη συγγραφή του βιβλίου αυτού ήταν η παρότρυνση από τον πρόεδρο του Συλλόγου των Αγχιαλιτών της Αθήνας και ιατρό Απόστολο Ζαφειρόπουλο, αλλά και οι σχετικές δημοσιεύσεις και τα βιβλία του τοπικού λογίου Γιώργου Διονυσίου, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς της ιδιαίτερης πατρίδας του.
4. Για ποιο λόγο να διαβάσουν οι αναγνώστες το βιβλίο σας;
Ο λόγος για τον οποίο πρέπει να διαβαστεί το βιβλίο, είναι διότι αφορά τον Ελληνισμό της Διασποράς και την Ελληνοβυζαντινή Οικουμένη, που συρρικνώθηκε πολιτικά, αλλά όχι πολιτιστικά. Οι αναγνώστες του βιβλίου μπορούν να αναστοχαστούν πάνω στο θέμα της οικουμενικότητας του Ελληνισμού και της Ενδιαμέσου Περιοχής, ανάμεσα σε Δύση και σε Άπω Ανατολή, σύμφωνα με το γεωπολιτικό μοντέλο του καθηγητή Δημήτρη Κιτσίκη, ώστε να κατανοήσουν το πνευματικό και πολιτιστικό μεγαλείο του Ελληνισμού.
5. Σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο σας;
Το βιβλίο αυτό περιγράφει και ερμηνεύει την ιστορία μιας ξεχωριστής πόλης, εν γένει άγνωστης στο ευρύ κοινό, και για αυτό θα ενδιαφέρει πολύ τους Έλληνες που θέλουν να γνωρίσουν τις ρίζες τους. Ωστόσο, το βιβλίο αυτό δεν απευθύνεται σε εθνικιστές, αλλά σε όλους όσους θέλουν να μάθουν την ιστορία μιας ελληνικής πόλης υπό σύγχρονη ιστορικο-φιλοσοφική οπτική, στη μακρά ιστορική διάρκειά της. Παράλληλα, το βιβλίο ανοίγει και ανοίγεται σε νέες πνευματικές διαστάσεις, καθόσον αφορά την ιδεολογία κάθε εξεταζόμενης ιστορική περιόδου.
6. “Ιστορία και Ιδεολογία της Αγχιάλου”: Ποιος θα μπορούσε να είναι ένας υπότιτλος στο βιβλίο σας;
Ένας υπότιτλος του βιβλίου θα μπορούσε να είναι, «Ιστορία και Ιδεολογία της Αγχιάλου. Ιστορικο-φιλοσοφική μελέτη», που αντιστοιχεί στη διττή όψη του βιβλίου και των δύο κύριων τάσεών του, δηλαδή την ιστοριογραφία και τη φιλοσοφία (που κατά περίπτωση ταυτίζεται με την αρχαιοελληνική σκέψη, με την «καθ’ ημάς φιλοσοφία», δηλαδή την ορθόδοξη χριστιανική Θεολογία, με την Εκκλησιαστική Ιστορία, με την ελληνική ή αλλότρια θρησκευτική και πολιτικο-κοινωνική σκέψη, όπως είναι ο ισλαμισμός, ο πανσλαβισμός, ο μαρξισμός, κλπ.). Επίσης, στο Επίμετρο του βιβλίου υπάρχει ένα εκτενές και τεκμηριωμένο φιλοσοφικό δοκίμιο για την ιδεολογική διαμόρφωση μέσω της προπαγάνδας και της επιτήρησης, που εξετάζει το θέμα αυτό από τον 19ο αιώνα μέχρι τη σύγχρονη Εποχή της Πληροφορίας.
7. Ποιος/Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σας Έλληνες ή ξένοι συγγραφείς; Έχουν επηρεάσει το έργο σας;
Ανάμεσα στους Έλληνες συγγραφείς που έχουν επηρεάσει το έργο μου, θα ήθελα να αναφέρω τον φίλο και συνεργάτη μου, καθηγητή Λίνο Μπενάκη, πρώτο διευθυντή του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας της Ακαδημίας Αθηνών, μαθητή του Βασίλειου Τατάκη, ο οποίος ήταν επόπτης-σύμβουλος του Ι.Κ.Υ. Επίσης, στα πρόσφατα χρόνια επηρεάστηκα από το έργο του καθηγητή του Πανεπιστημίου Οττάβας και μέλους της Βασιλικής Ακαδημίας του Καναδά, Δημητρίου Κιτσίκη, με τον οποίο επίσης συνεργάστηκα. Από τους ξένους συγγραφείς επηρεάστηκα ιδιαίτερα από το έργο του Γάλλου φιλοσόφου Μισέλ Φουκώ (Michel Foucault, 1926-1984), στον οποίο και αφιέρωσα ένα πρώιμο δημοσίευμά μου στην Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση το 1994.
8. Ποιο είναι το αγαπημένο σας βιβλίο;
Το πιο αγαπημένο βιβλίο μου και ένα από τα σημαντικότερα όλων των εποχών είναι οι «Εννεάδες», το οποίο συνέγραψε ο φιλόσοφος Πλωτίνος στα ελληνικά τον 3ο αιώνα μ.Χ. Πρόκειται για ένα μνημείο του λόγου, αξεπέραστο έργο της ελληνικής φιλοσοφίας με παγκόσμια ακτινοβολία μέχρι σήμερα. Στο έργο αυτό, που εκτείνεται σε έξι βιβλία των εννέα πραγματειών το καθένα, ο Πλωτίνος επεξεργάστηκε την κληρονομιά περίπου 800 ετών αρχαιοελληνικής σκέψης, προσφέροντας μια μυστικιστική διέξοδο στον άνθρωπο προς το Εν-Αγαθό-Θεό, που επηρέασε όλες τις μετέπειτα φιλοσοφικές και θρησκευτικές παραδόσεις.
9. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η θέση του βιβλίου στην εποχή μας;
Η γνώμη μου σχετικά με τη θέση αυτού του θαυμαστού αντικειμένου της ανθρώπινης επινοητικότητας, του βιβλίου, στην εποχή μας, είναι ότι παρόλο που κατά τα φαινόμενα θα εγκαταλειφθεί στο μέλλον, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί άμεσα ή σύντομα. Με άλλα λόγια, για να επαναλάβω τη ρήση που αποτελεί τίτλο ενός βιβλίου του Ουμπέρτο Έκο: «Μην ελπίζετε να απαλλαγείτε από τα βιβλία» (N’espérez pas vous débarrasser des livres).
10. Σκέφτεστε να γράψετε κι άλλο βιβλίο στο μέλλον;
Ήδη στη φάση της σελιδοποίησης βρίσκεται ένα νέο βιβλίο μου, το οποίο προετοίμαζα παράλληλα με τις υπόλοιπες δραστηριότητές μου τα τελευταία πέντε έτη. Δεν θα πω τίποτα περισσότερο, αλλά όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να παραμείνουν ενημερωμένοι, από την ιστοσελίδα μου.