1. Πες μας λίγα λόγια για σένα.
Είμαι συνθέτης, καθηγητής θεωρητικών και κιθάρας, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών και καλλιτεχνικός διευθυντής του Art Note στη Γλυφάδα. Ξεκίνησα τις μουσικές σπουδές από τα 5 μου, με πιάνο και αργότερα με κιθάρα. Ασχολήθηκα με διάφορα είδη μουσικής, avant-garde, κινηματογραφική, μουσική για χορό και θέατρο αλλά και ως τραγουδοποιός – κυρίως για το συγκρότημα που είχα μαζί με φίλους «Galliard Syndrome». Με ενδιαφέρει πολύ η φιλοσοφία την οποία προσεγγίζω κυρίως μέσα από την πολιτισμολογική οπτική γωνία. Χόμπυ μου είναι οι ηλεκτρονικές κατασκευές και οι εφευρέσεις.
2. Σύστησέ μας το βιβλίο σου «General Music Theory – Speech-based model».
Το βιβλίο αυτό είναι μια πλήρης μέθοδος για τη μουσική. Έχει μουσικο-γενετικό χαρακτήρα και αφορά σε ένα μοντέλο που επιτρέπει την άμεση σύνδεση συναισθημάτων και ρητορικής μέσω της σύνδεσης αυτών με μια ποικιλία μουσικών μεγεθών.
3. Ποιο ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσεις να γράφεις το βιβλίο σου;
Έναυσμα για την έρευνά του ήταν ο τρόπος που αντιλαμβανόμουν τη σχέση διαστημάτων με τον προφορικό λόγο, όταν συνειδητοποίησα πως υπάρχει συνέπεια στην ανταπόκριση σημείων στίξης και μελωδικών διαστημάτων αποφάσισα να το εξετάσω μέχρι τέλους. Τελικά αποδεικνύεται ότι ο λόγος εμπεριέχει όλα όσα ξέρουμε για τη μουσική τα οποία γνωρίσαμε εμπειρικά. Μέσω της εξέλιξης, η φυσική ακουστική, ενσωμάτωσε στην προφορική μας επικοινωνία τις μουσικές ποιότητες που αντιλαμβανόμασταν στη φύση, αυτές με τη σειρά τους δημιούργησαν αυθόρμητα έναν κώδικα επικοινωνίας ο οποίος συνδυάστηκε με τη γλώσσα και έτσι έχουμε την ομιλία όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Η ομιλία λοιπόν έχει το γραμματικό μέρος το οποίο όμως εκφράζεται μέσω μελωδικών γραμμών οι οποίες εμπεριέχουν τα στοιχεία που μεταδίδουν συναισθήματα και ρητορική. Όλα αυτά βρίσκονται τακτοποιημένα μέσα στο βιβλίο, με τη μορφή ενός απλού αλγορίθμου και πολλών παραδειγμάτων για εφαρμογές σε κάθε είδος μουσικού περιεχομένου.
4. Για ποιο λόγο να διαβάσουν οι αναγνώστες το βιβλίο σου;
Πρόκειται για μία νεωτεριστική προσέγγιση στη μουσική. Μια έρευνα που δεν υπήρχε και που δίνει απάντηση σε καίρια ερωτήματα μουσικής έκφρασης και ελέγχου του μουσικού υλικού. Πρακτικά, οι αναγνώστες θα βρουν μια μέθοδο να επικοινωνήσουν άμεσα τα συναισθήματα τους μέσω της μουσικής που είτε γράφουν είτε εκτελούν, ενώ παράλληλα θα έχουν έναν αντικειμενικό τρόπο ελέγχου σε αυτό. Είναι ταυτόχρονα ένα εργαλείο κριτικής σε επίπεδο ερμηνείας. Όλα αυτά, μέσω της έρευνας αυτής, αποκτούν αντικειμενικότητα για πρώτη φορά. Από άποψη φιλοσοφίας της αισθητικής κάτι τέτοιο παρουσιάζει επίσης εξαιρετικό ενδιαφέρον.
5. Σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο σου;
Είναι απαραίτητο να έχουν κάποιες γνώσεις μουσικής. Αν γνωρίζουν σημειογραφία δε θα δυσκολευτούν να καταλάβουν τα πάντα μέσα στο βιβλίο. Όμως στοχεύει κυρίως σε ανθρώπους που θέλουν να γίνουν αποδοτικότεροι όσον αφορά στον τρόπο που χειρίζονται είτε τη μουσική τους γραφή είτε την ερμηνεία τους. Οι συνθέτες έχουν να αποκομίσουν τα μέγιστα από αυτό καθώς είναι η πρώτη φορά που θα έχουν στα χέρια τους ένα έργο που δεν τους περιορίζει αλλά αντίθετα τους δίνει τη ευχέρεια να γράψουν σε κάθε είδος μουσικής με απόλυτο έλεγχο για τη σύνδεση του συναισθήματος και της ρητορικής που θέλουν να επικοινωνήσουν με το μουσικό κείμενο. Από παραδοσιακή αρμονία ως μικροτονικές κατασκευές και πολύχορδα, ποπ και ροκ αλλά και κλασική μουσική, avant-garde, έως και μουσικές του κόσμου, ανατολικές κλίμακες κ.τ.λ. όλα μπορούν να εξεταστούν υπό το πρίσμα αυτού του μοντέλου.
6. Γιατί επέλεξες να γράψεις το βιβλίο σου στα αγγλικά;
Έχω ήδη εκδώσει το ερευνητικό μέρος (τα πειράματα και τη μεθοδολογία) στα ελληνικά. Το βιβλίο αυτό βρήκε, όπως ήταν αναμενόμενο, ελάχιστη αναγνώριση. Θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που βρέθηκα στην κατάλληλη νοητική και ψυχική στάση για να κινηθώ προς αυτή την έρευνα γιατί έμεινα εμβρόντητος από τα όσα ανακάλυψα εκεί. Οπότε μέσα από αυτή την στάση ευγνωμοσύνης για τα όσα μου αποκαλύφθηκαν, νιώθω μεγάλη υποχρέωση να τα γνωρίσω στον κόσμο και να επωφεληθούν κι άλλοι από αυτά. Η αγγλική γλώσσα αδιαμφισβήτητα απευθύνεται σε μεγαλύτερο κοινό, το οποίο ελπίζω να αγγίξω και το οποίο ελπίζω να ωφεληθεί από αυτή μου την προσπάθεια.
7. Ποιος/Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Έλληνες ή ξένοι συνθέτες;
Ασφαλώς είναι πολλοί αλλά ενδεικτικά θα πω μερικούς, όπως μου έρχονται στο μυαλό. Γιάννης Χρήστου, Ανέστης Λογοθέτης, Ιάννης Ξενάκης, Brian Ferneyhough, Tristan Murail, Karol Szymanowski και πολλοί άλλοι βεβαίως.
8. Έχουν επηρεάσει το συγγραφικό και συνθετικό σου έργο;
Σίγουρα ο Ξενάκης με επηρέασε πολύ μέσα από την αλγοριθμική σκέψη που μου έμαθε λόγω του τόσο έξυπνου και πρώιμου φορμαλισμού του, στο μεταπτυχιακό μου στη Σύνθεση (Fellowship in Composition from London College) εμπνευσμένος από την φορμαλιστική και αλγοριθμική σκέψη έγραψα μια συμφωνία σε 4 μέρη που είχε μεν μοντελοποίηση φυσικών στοιχείων όπως είναι η σπείρα, οι κινήσεις των πλανητών αλλά και οι στατιστικές πίσω από το σχηματισμό των πλανητικών συστημάτων αλλά και το DNA. Ο Χρήστου με βοήθησε να απελευθερωθώ από τις φόρμες και την ψυχαναγκαστική διάσταση του εξπρεσιονισμού που έχει κληροδοτήσει ο απόηχος του δωδεκαφθογγισμού στην Ελλάδα. Ο Λογοθέτης με ενέπνευσε μέσω της θεατρικότητας και της σουρεαλιστικής διάθεσης στα δικά μου έργα με έντονη θεατρικότητα (π.χ. Στοιχεία Ταυτότητος https://www.youtube.com/watch?v=I3WFUSTSqj0&t=2s).Ο Szymanowski μου έδωσε ψυχολογικά την απαιτούμενη «άφεση αμαρτιών» όταν συνέθετα το έργο μου «Έρως και Ψυχή» (https://www.youtube.com/watch?v=QF7m4jrSjtk) όταν ήταν να παρουσιαστεί στο Μέγαρο και ενώ όλοι περίμεναν κάτι πολύ πειραματικό από εμένα, εγώ ακολούθησα έναν ενδιάμεσο δρόμο, με προτεραιότητα την αφηγηματικότητα, τις εικόνες και μια ρομαντική διάθεση. Οι Murail και Ferneyhough με στιγμάτισαν σε μια περίοδο έντονου πειραματισμού και ανάγκης έκφρασης πολύπλοκων νοητικών κατασκευών μέσα από τη μουσική, οδηγήθηκα στο new complexity και το λογισμικό OpenMusic, φτιάχοντας έτσι αλγορίθμους που με βοηθούν να περιγράψω το ιδιαιτέρως ανακατεμένο και μπερδεμένο εσωτερικό μου σύμπαν. Μπορείτε να πάρετε ένα δείγμα γραφής από το έργο μου «Ida and Pingala» (https://www.youtube.com/watch?v=5N6_FhYfygg).
9. Ποια είναι κατά τη γνωμη σου η θέση του βιβλίου στην εποχή μας;
Η εποχή μας είναι πολυτάραχη. Δεν ξέρω κατά πόσον έχει χώρο η ίδια η τέχνη πόσο μάλλον ένα βιβλίο, αυτή την εποχή. Όμως η δουλειά του συγγραφέα, του συνθέτη, του στοχαστή είναι να ελέγχει μέσω της πένας του τα τεκταινόμενα. Τι θέση έχει ένα βιβλίο που δείχνει στον κόσμο πώς να’ρθει πιο κοντά με τα συναισθήματά του ή να μάθει να είναι κύριος των εκφραστικών του μέσων όταν αυτά καταστρατηγούνται για την επίτευξη δόλιων σκοπών καθημερινά; Μάλλον θα πάρει τη θέση του στον μικρό αυτόν στατιστικό χώρο που ανήκει, ανάμεσα στις προτιμήσεις των ήδη ευαισθητοποιημένων ανθρώπων που πασχίζουν για την αυτογνωσία τους και αν τυγχάνει να είναι καλλιτέχνες, θα βρουν σε αυτό μια μικρή μεθοδολογική όαση. Προφανώς η δημοτικότητα του είναι κάτι που με απασχολεί αλλά δεν τρέφω αυταπάτες για τις δυνατότητες του. Δεν θα γίνει πιο δημοφιλές από κάποιο βιβλίο που θα λέει για το πώς θα δικαιολογήσουμε την απάθειά μας απέναντι στην μεγάλη ανθρωπιστική κρίση που διανύουμε αλλά δε με απασχολεί. Ο κόσμος προοδεύει πάντα από μια μικρή συνειδητοποιημένη μειονότητα.
10. Σκέφτεσαι να γράψεις κι άλλο βιβλίο στο μέλλον;
Το, ή μάλλον τα, έχω ήδη ξεκινήσει. Ένα βιβλίο για τη σύγχρονη μουσική σημειογραφία και νεωτερικές τεχνικές οργάνων σε μορφή εγχειριδίου, ένα για την παραδοσιακή αρμονία την οποία θα προσεγγίσω μέσα από πολλά παραδείγματα αλλά και σκέψεις για τη σύνδεσή της με δημοφιλή νέα είδη μουσικής, κάποια δοκίμια για τη σύζευξη ανατολικής φιλοσοφίας με τους πυλώνες της δυτικής και κάποια έργα σχετικά με απόψεις μου για μια κοινωνία με μεγαλύτερη ενσυναίσθηση.