1. Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.
Ονομάζομαι Αθηνά Σκανδάμη, γεννήθηκα το 1969 στο Αίγιο όπου μεγάλωσα και κατοικώ. Είμαι Νηπιαγωγός και Προϊσταμένη του 4ου Νηπιαγωγείου Αιγίου τα τελευταία 10 χρόνια. Αγαπώ τα παιδιά ,το σχολείο μου,τα βιβλία,τη μουσική και τη θάλασσα. Ασχολούμαι με πολλά πράγματα και προσπαθώ να εμπλέξω δημιουργικά, νεότερα σε ηλικία άτομα. Είμαι διαζευγμένη και μητέρα ενός γιού και μιας κόρης 28 και 20 ετών αντίστοιχα. Από το 2007, χρονολογία ίδρυσης του Τμήματος Ένταξης στο Νηπιαγωγείο που υπηρετώ, μπήκα στα «χωράφια»της Ειδικής Αγωγής, γεγονός που καθόρισε και τροποποίησε τη διδασκαλία μου στο Νηπιαγωγείο.
2. Συστήστε μας το «Στα δύσκολα μαζί».
Είναι ένα πρωτότυπο βιβλίο 210 σελίδων με τη μορφή του σπιράλ για να διευκολύνει τις /τους συναδέλφους κατά τη χρήση. Γράφτηκε με πολλή αγάπη και προσοχή από εμένα και τη Μαρία Μαχτή και περιέχει ιδέες και προτάσεις όπως αναδύθηκαν μέσα στην τάξη. Την εξαιρετική εικονογράφηση έκανε η Έλενα Λεώνη Παπαδημητρίου. Το βιβλίο είναι δομημένο σε 9 ενότητες τις οποίες παρουσιάζουν εκ περιτροπής οι τρεις ήρωες του βιβλίο: ο Άγγελος, η Δανάη και ο Κωνσταντίνος. Κάθε ήρωας παρουσιάζει την ενότητα που τον δυσκολεύει και ζητά τη βοήθεια των συμμαθητών του. Κάθει ενότητα περιλαμβάνει: Ενδεικτικές δραστηριότητες, φωτογραφίες μέσα από την τάξη, καθώς και φύλλα εργασίας που παρέχουν τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να τα διαφοροποιήσει, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή.
3. Ποιο ήταν το έναυσμα για να ξεκινήσετε να γράφετε το βιβλίο σας;
Το βιβλίο «Στα δύσκολα μαζί» αποτελεί μια αποτύπωση της καθημερινής πραγματικότητας μέσα στην τάξη του Νηπιαγωγείου, που φιλοξενεί μαζί με τα παιδιά της γενικής τάξης και τα παιδιά του Τμήματος ένταξης, δηλαδή προνήπια και νήπια με κάποιες διαγνωσμένες δυσκολίες. Δημιουργήθηκε με αφορμή την παραίνεση και τη συνεργασία της καλής μου φίλης, συναδέλφου και συνσυγγραφέα Μαρίας Μαχτή, με την οποία δουλέψαμε μαζί 5 χρόνια. Το βιβλίο είναι δομημένο σε 9 ενότητες τις οποίες παρουσιάζουν εκ περιτροπής οι τρεις ήρωες του βιβλίου: ο Άγγελος, η Δανάη και ο Κωνσταντίνος. Κάθε ήρωας παρουσιάζει την ενότητα που τον δυσκολεύει και ζητά τη βοήθεια των συμμαθητών του. Κάθε ενότητα περιλαμβάνει: Ενδεικτικές δραστηριότητες, φωτογραφίες μέσα από την τάξη, καθώς και φύλλα εργασίας που παρέχουν τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να τα διαφοροποιήσει, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή.
4. Σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο σας;
Το βιβλίο απευθύνεται σε Νηπιαγωγούς τόσο Γενικής Παιδείας,όσο και Ειδικής Αγωγής. Απευθύνεται σε συναδέλφους δασκάλους των πρώτων τάξεων του Δημοτικού, σε Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Εκπαιδευτικούς Παράλληλς Στήριξης και βεβαίως γονείς που επιθυμούν να ασχοληθούν λίγο πιο δημιουργικά με το παιδί τους.
5. Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο;
Γιατί το εγχείρημα της “Συμπερίληψης” δεν είναι εύκολο στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής. Χρειάζεται συνεργασία, υποχωρήσεις, σχεδιασμό, χρειάζεται να βάλεις το «εγώ» σου στο περιθώριο. Θέλει πολλή προσπάθεια για να εμπλέξεις όλους τους μαθητές και να αποδεχθούν και οι γονείς τη δουλειά που γίνεται. Σ’ όλα αυτά τα δύσκολα, μόνο μαζί με τη συνάδελφο και τα παιδιά μπορείς να πετύχεις το στόχο σου. Τα οφέλη που αποκομίζει κανείς, ψυχικά και συναισθηματικά, είναι ανεκτίμητης αξίας.
6. Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εποχή μας;
Δύσκολος ρόλος και σημαντικός. Ο Δάσκαλος είναι αυτός που θ’ ανάψει το πρώτο φως στο μυαλό και την ψυχή του μαθητή του. Είναι η έμπνευση, ο ήρωας του μαθητή, το πρόσωπο αναφοράς. Αυτό τον ρόλο του δασκάλου η Πολιτεία θα πρέπει να τον βάλει στη θέση που του αξίζει. Να του δημιουργήσει κίνητρα και συνθήκες για να νιώθει αυτοπεποίθηση και να μην τον ταλαιπωρεί με διάφορες επιλογές του κάθε Υπουργού Παιδείας. Ο δάσκαλος με τη σειρά του σκύβοντας πάνω από το κάθε παιδί, ακουμπά διακριτικά και στην οικογένεια, βοηθά, ισορροπεί καταστάσεις και επιλύει θέματα.
7. Σκέφτεστε να γράψετε κι άλλο βιβλίο στο μέλλον;
Προς το παρόν κάνω παρατήρηση στην τάξη και με χαρά βλέπω ότι το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας, είναι βοηθητικό. Ένας ανήσυχος άνθρωπος, δεν σταματάει ποτέ. Σκέφτομαι κάποια στιγμή να συγκεντρώσω αγαπημένα παραμύθια και να τα διασκευάσω σε διαλόγους για το κουκλοθέατρο, που τόσο αγαπώ.
8. Μία/ένας εκπαιδευτικός μπορεί να βρει σε ένα βιβλιοπωλείο πολλά εγχειρίδια για το Νηπιαγωγείο. Γιατί να επιλέξει το βιβλίο «Στα δύσκολα μαζί»;
Γιατί το βιβλίο μας έχει απλό, ξεκάθαρο και δομημένο υλικό. Οι οδηγίες είναι σαφείς και η εικονογράφηση ενώ έχει τη στόχευση να εξυπηρετήσει παιδιά με εκπαιδευτικές δυσκολίες, με απλές και λιτές φόρμες βοηθάει όλους τους μαθητές γιατί δεν μπερδεύει και πετυχαίνει μαζί με την εκφώνηση το στόχο που έχει τεθεί σε κάθε φύλλο εργασίας.
9. Τι σημαίνει για σας ο όρος «Συμπερίληψη»;
Σημαίνει αποδέχομαι, μοιράζομαι, κατεβάζω τους ρυθμούς μου, μπαίνω στη θέση του άλλου, βοηθάω, συνεργάζομαι, δείχνω υπομονή, βρίσκω τα θετικά του καθενός, δημιουργώ ομάδα και θεωρώ το κάθε μέλος της ξεχωριστό και σημαντικό.
10. Ποια είναι η ανταπόκριση του βιβλίου στους/στις συναδέλφους σας;
Πολύ ενθαρρυντικά σχόλια, πολλά και διαφορετικά μηνύματα μας έχουν σταλεί. Θα κρατήσω τα υπέροχα λόγια του καθηγητή Ιωάννη Καραντζή, τα θερμά σχόλια συναδέλφων που διδάσκουν στην Α΄Δημοτικού και αξιοποίησαν τις σελίδες του βιβλίου για να αξιολογήσουν τα πρωτάκια τους. Θα γεμίσουν για μια φορά ακόμη δάκρυα τα μάτια με την εικόνα ενός μικρού 8χρονου μαθητή μειονότητας, που αγκαλιά με το βιβλίο πηγαίνει κάθε απόγευμα για «μάθημα» σε φίλη που το προμηθεύτηκε. Θα ευχαριστήσω τις άγνωστες συναδέλφους που έγραψαν: «ένα μικρό διαμαντάκι», «έξυπνο, ξεκάθαρο, στοχευμένο», «ένα εξαιρετικό βιβλίο με έξυπνες δραστηριότητες από δυό ανήσυχα πλάσματα…» και τόσα άλλα!
Ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας.